Egy röpke útfelújítás |
2015-09-11 20:41:48 |
Új úton járni öröm. Az építés során felmerült kellemetlenséget könnyű elfelejteni a kész, sima úton. Az idén nyáron a kellemetlenségekből kijutott a Május 1 utca alsó szakszán élőknek. Felszedték az aszfaltot, kiásták az útalapot, megcsonkolták a fákat az építők. Mindezt azért, hogy a Bezerédi és Május 1 utca találkozásában és környezetében felújítsák az utat. A lakók közül többen kifogásolták, hogy semmilyen tájékoztatást nem kaptak a tervezett munkákról, arról, hogy útépítés lesz, hogy mikor kezdődik. Az önkormányzattól az volt a válasz, hogy lehetett tudni, tartottak utcafórumot. (osztjónapot!) A tervek a polgármesteri hivatalban megtekinthetők, az építést végző vállalkozói szerződés pedig az önkormányzat honlapján olvasható.
Elsőként a szerződésből kiderül, hogy Várpalota Város Önkormányzata, mint megrendelő, a Bezerédi utca és Május 1 utca felújítására 2015. 05.11-én hirdetmény nélküli nyílt közbeszerzési eljárást folytatott le, melynek nyertese a lábatlani Dömper Kft. volt. (Vagyis volt egy közbeszerzés, amit meg sem hirdettek, mégis volt győztese.) Minő véletlen, hogy éppen itt voltak-vannak. A cég annak a konzorciumnak a vezetője, amelyik a 8-as főút Várpalotát elkerülő szakaszát építi.
A szerződés tárgya: útfelújítási, járda felújítási és egyéb járulékos munkák elvégzése. Mindezt hozzávetőlegesen 63 millió + ÁFA-ért, vagyis 80 millióért. (80.165.536 – azért az a 36 Ft izgalmas ott a végén…) A szerződésből még egy fontos dolog derül ki: 2015. 09.30-áig el kell készülni az úttal. A munkát a helyszínen augusztus 10-én kezdték.
A részletes műszaki adatokat a polgármesteri hivatalban lehet megnézni. Ebből kiderül, hogy a felújítandó út hossza: 375 m. A Bezerédi utcai rész (161m) 6 méter széles, a Május 1 utcai (214 m) 5,5 méter széles lesz. Az előírásnak megfelelő aljzat elkészítése után 9 cm-es (5+4 cm) aszfalt burkolatot kap az út. A teherbírására nem találtam adatot. Két oldalán 1,25 m széles padka, a Május 1 utca érintett páratlan oldalán (csak egyik oldalon) 1,5 m fedett árok és 1,5 m széles térkő burkolatú járda kerül kialakításra. Az árokra 2,5%-os úgynevezett oldalesése lesz az útnak, hogy ide folyjon a csapadékvíz. A két utca találkozásánál, a kanyarban az úton keresztben szintén lesz egy ráccsal fedett átfolyó. Az árok és az átfolyó mélysége 0,5 m. A Május 1 utca és a Semmelweis utca találkozásánál az út alatt a már meglevő vízelvezető árokba fut ki az új vízelvezető árok.
Most nézzünk egy kicsit a száraz adatok mögé. 375 méter 80 millióért, az azt jelenti, hogy méterenként 214 ezer Ft-on járunk. Ez sok vagy kevés? Viszonyításképpen: A 8-as főút Hajmáskér-Pétfürdő közötti szakaszán (6,5 km 8 milliárd Ft) egy méter 1,23 millióba került. Kétszer két sávval, 11,5 tonna teherbírással, különszintű csomópontokkal, felüljárókkal, aluljárókkal, zajvédő falakkal, elválasztó korlátokkal.
Minden esetre, a munkák folynak. A padkákat már építik, de a vízelvezető árok még sehol. Majd, ha kész az út, utána ássák ki? A csatorna fedelek magasságából úgy látszik, hogy a korábbinál magasabban lesz az út. Vajon ezen a nagy lejtésű úton a megindult csapadékvizet képes lesz-e elvezetni a fél méter mély árok? Az árokban lezúduló vizet vajon el tudja-e nyelni a jelenlegi Semmelweis utcai? Biztosan szép lesz, ha elkészül, de biztos, hogy ez a 375 méter volt a legkritikusabb útszakasz Várpalotán? Tényleg a Tési domb és a Loncsos között járnak a legtöbben?
Végül egyetlen megjegyzés: Március végén a polgármester és az országgyűlés képviselő büszkén bejelentették, hogy a 8-as főút Várpalotán áthaladó szakasza a kormány jelentős útfelújítási programja (68 milliárdos terv) keretében teljes hosszában megújul. Erre Várpalota 600 milliót kap. Kontrát márciusban azt mondta, hogy a közbeszerzés már elindult, várhatóan nyár elején elkezdődik a munka és az év végéig kell befejezni a kivitelezést. „Vége van a nyárnak, hűvös szelek járnak” – félidőnél tartunk. De hol az új út akár egyetlen métere?
Mezriczky Beáta Utoljára frissítve: 2015-09-11 21:16:24 |