. Ma Vilma napja van.
Várpalota elkerülő út 1.2
2014-01-08 01:56:18
Várpalota elkerülő út 1.2

Várpalota elkerülő út 1.2

Ahogy már korábban a Várpalotai Hírhatár beszámolt róla, tavaly szeptember végén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megkeresünkre azt a választ adta, hogy a közbeszerzési eljárást hamarosan kiírják a 8-as főút várpalotai elkerülő szakaszára. Az a hamarosan, három hónap elteltével valósult meg. Mintegy karácsonyi ajándékként a fa alá tehettük volna.



A NIF akkori tájékoztatása szerint 2016-ban készülhet el az elkerülő út. Ezzel szemben a karácsony előtti sajtótájékoztatón Kontrát Károly azt mondta, hogy már 2015 végén le is zárulhat a kivitelezés.


Nézzük, mit tartalmaz a kiírás:

8. sz. főút Várpalota elkerülő 23+900 – 29+700 km szelvények közötti szakasz kiviteli terveinek elkészítése, valamint út-, híd- és kapcsolódó létesítményeinek kivitelezési feladatai elvégzésére.


2013. 12. 24-én tették közzé, az ajánlattételi jelentkezési határidő és egyben az eredményhirdetés tervezett időpontja egyaránt 2014. 02. 06.  Ezek szerint még egyetlen napot sem rágódnak a pályázaton (pályázatokon?), hanem azonnal döntenek.

 

Összességében nem egészen 6 kilométer hosszúságú I. rendű főutat kell építeni, ahol 2X2 sávban 110 km/h sebességgel lehet haladni. Ezen kívül a nádasdladányi összekötőút korrekcióját, az ősi bekötőút külterületi és belterületi korrekcióját, egy körforgalmú csomópontot a Péti útnál, 2 db szervizútat, 392 méter zajárnyékoló falat, 1 db külön szintű csomópontot, 2 vasúti hídat, 2 db külön szintű átvezetést a 8-as sz. főút felett, 1 db támfalat az ősi bekötő útnál, vasúti terelővágányt és számos háttérmunkát, víz, gáz elektromos közművek kiváltását kell megoldani a nyertes pályázónak.

 

Mindez ÁFA nélkül 21 milliárd 900 millió Ft.

 

A nyertes ajánlattevő a munkái során előleg kifizetését is kérheti legfeljebb a szerződés elszámolható összege 30%-ának megfelelő mértékben.

 

A finanszírozás forrása: Európai Unió által biztosított és hazai forrás. A 2015 december 31-éig felmerülő költségeket a 2007-2013-as uniós programozási ciklus, a 2016 január 1-je után felmerülő költségeket a 2014-2020-as európai uniós programozási időszak közlekedésfejlesztési pénzügyi forrásai vagy hazai költségvetés biztosítja.

 

A NIF ajánlati biztosítékot is kér, mégpedig 25 millió forintot. A pályázó ezt közvetlenül átutalhatja a bankszámlájára  vagy 25 milliós bankgaranciát ad vagy biztosítási szerződés alapján kiállított készfizető kezességvállalást tartalmazó kötelezvénnyel tudhatja le.

Természetesen részletesen előírták a szükséges eszközök meglétét és a megfelelő szakemberek alkalmazását.

 

Leegyszerűsítve a számolást az adatok szerint egy kilométer út 3,6 milliárd forintba kerül.

Tudom, vasúti felüljáró, bekötö utak stb., de kilométerenként több mint 3 és fél milliárdot kell kifizetni.

Biztos, hogy csak ennyire drágán és ennyire bonyolultan lehet megoldani a Várpalotát elkerülő utat?

 

Mostanában persze ez már csak így megy. Az Abony és Fegyvernek között 2016-ig megépülő közel 29 km-es autópálya-szakaszának megépítése 110 milliárd forintba kerül majd. Ennek az építési átlagára 3,8 milliárd forint lesz. Egy picivel több csak, mint Palotán várható.

Eddig ez volt a csúcs, de itt azt hiszem túl teszünk rajta.


Mert:

az elkerülő út nem sztárda lesz, hanem főút,

nincs tájvédelmi körzet,

nem kell 930 méter hidat építeni a Tisza vagy a Zagyva felett,

nincs ártér,

mégis 3 és fél milliárdba kerül egy km. ÁFA nélkül.


2007-ben az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszán a Köröshegyi-völgyhíd kilométerenként 2,88 milliárd forintért épült, amit az akkor ellenzékben levő Fidesz „világraszóló botrányként” emlegetett.

 

Arról, hogy mit jelent Várpalotának az elkerülő út, a Várpalotai Hírhatár októberben heti kérdést tett fel olvasóinak:

Jó-e Várpalotának az elkerülő út? címmel.

Olvasóink 26 %-a szerint minden szempontból jó,

3% úgy gondolta, hogy a levegő jobb lesz, de a gazdaság visszaesik,

7% azt válaszolta, hogy nem változik semmi, kevesebb lesz az átmenő forgalom.

A válaszolók 24 %-a arra a válaszlehetőségre szavazott, hogy kutya sem jön a városba, meg véletlenül sem és

39%-nak az volt a véleménye, hogy nem épül meg, mert ezt a pénzt is lenyúlják.

 

Azt hiszem, sokat beszélünk még erről a témáról és az európai uniós pénzek „felhasználásáról”.

 

Emlékeztetőül a térkép, ahogy a 6 kilométer kikerüli a várost: 

Nagyobban a galériában látható

Várpalota elkerülő 1.2

Utoljára frissítve: 2014-01-08 02:23:04

További híreink
Akaratuk ellenére is feltámaszthatják digitálisan az embereket, az adatvédelmi szabályok csak az élőkre vonatkoznak
A becslések szerint 2021-re több mint hárommilliárd ember hozhatott létre digitális profilt a közösségi médiában, amelyek közül mintegy 30 millió tulajdonosa már nincs él...
2021-11-24 13:05:36, Hírek, Környezetünk Bővebben
Csalók élnek vissza a SOTE szaktekintélyének a nevével: potencianövelő eladására használják
Betegek megtévesztésére és egy engedéllyel nem rendelkező készítmény eladására használják csalók a Semmelweis Egyetem Urológiai Klinikájának és az azt vezető dr. Nyirády ...
2021-11-24 13:05:34, Hírek, Környezetünk Bővebben
Nem Várkonyi Andrea miatt hagyta el a felesége Mészáros Lőrincet
A Blikk információja szerint Mészáros Lőrinc és felesége egy éve váltak el, sokan azt feltételezték, hogy a színen feltűnt Várkonyi Andrea miatt, akivel azóta Mészáros Lő...
2021-11-18 20:57:50, Hírek, Környezetünk Bővebben

Hozzászólások

Még nem érkezett be hozzászászólás! Legyen ön az első!

Hozzászólás beküldéséhez kérjük lépjen be vagy regisztráljon!
Oldal tetejére
Ezt olvasta már?
Az elmúlt egy hétben felém zúduló szennyáradat még engem is meghökkentett, pedig már átéltem néhány rágalomha...
Bővebben >>