"A balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium 2012. január elsejétől került át az államhoz, amikor a megyei fenntartású intézményeket első körben államosították. Akkor minden intézményvezetőt leváltottak, így a két tannyelvű gimnáziumét is, 2 és fél éves tevékenysége után, s új igazgatói pályázatot írtak ki 2012 márciusára. Két jelölt volt: Kovácsné Fodor Veronika, a leváltott igazgató, aki a véleményezési eljárás során 40%-os támogatottságot kapott a tantestülettől és az alkalmazottaktól, s egy tanárnő a tantestületből, Kersch Mária, korábbi volt igazgatóhelyettes, aki 70%-t kapott. A pályázatot eredménytelennek nyilvánították, a döntést a kiírók nem merték felvállalni. Fél éven át az akkori igazgatóhelyettes vezette az iskolát.
2012 júniusára új pályázatot írtak ki. Ekkor sem volt feltétel az angol nyelvtudás. Most 4 pályázat érkezett: az előzőleg is pályázó tanárnő, aki több mint 80%-os támogatással rendelkezett, s egyedül ő bírta a szülői szervezet és a DÖK támogatását. Egy siófoki tanárnő, aki egyben szülő is volt, egy devecseri, testnevelés szakos tanár, aki pályázati anyagát egy szakmunkásképzőre írta, s arra is lusta volt, hogy az adatokat a gimnáziuméra módosítsa. A negyediket pedig Gránásiné Bácsi Tünde adta be, aki korábban egy magán szakmunkásképző, a SÉF igazgatóhelyettese volt. Ez utóbbi hármat a tantestület több mint 90% -a nem támogatta, s a szülők és a DÖK sem. Ennek ellenére Gránásinét nevezték ki igazgatónak, akinek szinte semmilyen ismerete, szakmai tapasztalata nem volt a két tannyelvű oktatással, de még a gimnáziumi oktatással kapcsolatban sem.
Eddig a pontig az intézmény működésében nem okozott nagyobb problémát a 2012 januárja óta fennálló vezetési bizonytalanság, mert a 24 év alatt kialakult, s jól működő munkaközösségek tették a feladatukat, a szakmai munka a helyi tanterv és a pedagógiai program szerint zökkenőmentesen folyt tovább. Gránásiné viszont kezdte felrúgni a meglévő, bevált és eredményeket hozó, az iskola hírnevét megalapozó gyakorlatot egyrészt szakmai hozzá nem értése miatt, másrészt valószínűleg felsőbb politikai utasításra. Kezdve azzal, hogy az aktuális és érvényes SZMSZ-től eltérően beleszólt a munkaközösség-vezetők megválasztásába, folytatva úgy, hogy nem kommunikált senkivel semmiről, nem kérte ki a szakmai kérdésekben a munkaközösségek véleményét. Aztán jött a listázás 2012 decemberében, amit - ma már tudjuk - szintén felsőbb politikai utasításra hajtott végre, de olyan meggondolatlanul, a gyerekeket is belerángatva, hogy országos botrány lett a vége. Elképesztő módon az iskolát büntették meg, nem a törvénytelenséget elkövető vezetőt.
Ezek után már valószínűleg önmaga és az időközben megalakult KLIK, a tankerület meg az önkormányzat, mint fenntartók számára is vállalhatatlanná vált személye az igazgatói poszton. De az igazi rombolást csak ezután követte el. Gyakorlatilag semmilyen lényegi, a fenntartótól érkező információt nem osztott meg a tantestülettel. A tantestület, a munkaközösségek által kidolgozott szakmai javaslatokat vagy nem, vagy önkényesen átalakítva továbbította a tankerület felé. Ennek a következő tanévben lettek súlyos következményei.
Dicstelen ténykedése után Pápára távozott a református gimnázium igazgatójának. Az intézmény fellélegzett, azt lehetett hinni, ennél már rosszabb nem jöhet.
Ekkor 1 éven belül kiírták a 3. pályázatot az igazgatói posztra. Erre egy nagyra becsült, nagy tudású, a gimnáziumban angolul biológiát tanító, Phd-vel rendelkező tanár, Várkuti Anna pályázott. Most már kötelező volt az angol nyelvtanári diploma is. Egyedüli pályázó volt, akit a tantestület 95%-a támogatott, és egyhangúlag az önkormányzat, a szülői szervezet és a diákok is. Mindenki reménykedett, hogy másfél év után véget ér a vezetői válság, ami már kezdte megviselni a tanárok egészségét is, és óhatatlanul kihatott a mindennapi munkára.
De! Valószínűleg itt közbeléptek páran.
1. Marekné Pintér Aranka, KLIK elnök, aki nem képes elfelejteni az almádi gimnáziumbeli tevékenysége miatti dicstelen távozását, s vélt sérelme bosszúra sarkallta.
2. Az első pályáztatáson megbukott igazgatónőnk, aki időközben a füredi tankerület oktatási referense lett.
3. Nagyobb lokális politikai érdekek, melyeknek egy Almádiban jól működő két tannyelvű gimnázium nem érdekük.
A jelenlegi törvények szerint az iskolákat már kézi vezérléssel a tankerületi igazgatók irányítják. Mivel a balatonalmádi tankerület vezetője nem nagyon látott még iskolát belülről, mert önkormányzati hivatalnok volt, sem a gyerekek, sem a pedagógiai szempontok nem számítanak a döntéseiben, amelyek egy része felülről, kívülről jön, amit esztelenül, szolgai módon, sokszor túllihegve hajt vagy hajtat végre. Ezt példázza a következő eset is.
2013. augusztus 5-én kiírt a tankerület 3 álláspályázatot a közigállás.hu portálra. A furcsa az volt, hogy ezek betöltött állások voltak. Ebben a legátlátszóbb az volt, hogy augusztus 2-i dátummal át akartak helyezni egy hölgyet, Széplaki Leát egy még meg sem hirdetett állásra. Az áthelyezési dokumentum aláírását Gránásiné távozása után az iskolát vezető, az első és a második pályázaton indult tanárnő, mint igazgatóhelyettes megtagadta. Közben mindenki arra várt, hogy Hoffmann Rózsa dönt az igazgatói pályázatról. A tankerület álszent módon még táplálta is a reményeket, hogy milyen jó a pályázat.
Aztán augusztus 21-én ezt a hölgyet betették a tantestületbe angol- matematika tanárnak, annak ellenére, hogy az állás be volt töltve. Legalább már az 5. tantárgyfelosztást készíttették el a tantestülettel. Augusztus 22-én bejelentették, hogy ezt a hölgyet nevezik ki szeptember 1-jével igazgatóhelyettesnek, aki soha nem tanított angolul szaktárgyat, s előtte több évig gyesen volt otthon. Vezetői és szakmai tapasztalata nem volt, de kijelentette, hogy ambíciói vannak. 1 hétig iskolakezdés előtt be sem ment a gimnáziumba, mert állandóan a tankerületben volt eligazításon. Augusztus 30-án, pénteken a nyitó értekezleten pedig egy felolvasott nyilatkozatban meg is fenyegette a tantestületet, hogy ha tovább folyik az iskola körüli médiafelhajtás, a tankerület „keményebb eszközökhöz folyamodik”.
Szeptember 2-án reggel 8 órakor ő tartotta az évnyitót egy olyan gyenge színvonalú beszéddel, amelyet bármely intézményben szégyen lett volna elmondani.
Szeptember 5-én megérkezett a tankerülettől az értesítés az egyedül pályázó és mindenki által támogatott Várkuti Annának egy titkos e-mailban, hogy pályázata eredménytelen lett. Így az SZMSZ szerint Széplaki Lea az igazgatói feladatokat ellátó vezető, amíg újabb pályázatot nem írnak ki. Immár másfél éven belül a negyediket.
Miért van ez? Széplaki Lea eredetileg Füredre a Lóczyba akart menni, de ott kiderítették, hogy alkalmatlan, mert a Pannon Egyetemen Veszprémben szerzett angol nyelvből kiegészítő diplomát kettes eredménnyel. Ezért a Lóczyba nem vették fel. Itt jön a képbe a volt igazgatónő, Kovácsné Fodor Veronika, aki a füredi tankerületnél van, aki egyből az almádi gimnáziumba irányította, s betették: tanárnak nem volt jó, igazgatónak, vagy helyettesnek jó lesz ide, mint végrehajtó. A lényeg a színvonal rombolása, s az állandó botrány, ami rontja a suli jó hírét.
2013 szeptemberétől Széplaki Lea, mint megbízott intézményvezető próbálja irányítani az iskolát, majd novembertől az SZMSZ-t nem betartva mellérakták Cserépné Nagy Andreát körülhatárolatlan, teljhatalmú jogkörrel, elvileg segítőnek, de valószínűleg ismét felülről meghatározott szándékkal. Így a 2013-14-es tanévben az előző évihez hasonló helyzet alakult ki, s a gimnáziumban a zavartalan pedagógiai és tanulói munkát számtalan tényező nehezítette.
A megbízott intézményvezető, Széplaki Lea
- - Megszüntette az eddig jól működő, a gimnázium pedagógiai programjában szereplő rendszeres bővített vezetői értekezleteket.
- - Döntéseit a szaktanárok és munkaközösség-vezetők véleményének megkérdezése nélkül hozza, szakmai érveiket figyelmen kívül hagyja.
- - A tantestület jogszabályoknak megfelelő szakmai döntését az intézmény pedagógiai programjára vonatkozóan érvényes szavazás után nem hagyta jóvá, és a tankerület felé nem továbbította;
- - A félévi nevelőtestületi értekezletet szabálytalanul folytatta le napirendi pontok és azok megszavazása nélkül, valamint tényleges nevelési és szakmai kérdések megvitatására nem biztosított lehetőséget.
- - A Diákönkormányzatot törvénytelenségre hivatkozva decemberben feloszlatta, a diákszervezet újraszervezése azóta is folyamatban van. Így a DÖK-öt kizárták az új igazgatói pályázat véleményezési eljárásából.
- - Az SZMSZ módosításait a diákság nem tudta véleményezni, mert az előbbi ok miatt nem volt képviselete, így valószínűleg törvénytelen az SZMSZ is.
- - A felmerülő szakmai kérdések szóbeli megválaszolása elől elzárkózik, az írásban megfogalmazott beadványokra hiányos, nehezen értelmezhető válaszokat ad.
- - A mindennapi oktatási-nevelési folyamathoz szükséges tájékoztatást hiányosan, késve vagy egyáltalán nem ad.
- - Tényleges értekezlet összehívása helyett tanórák közti szünetekben tart tájékoztatást, ezzel sokszor jelentősen megrövidítve a tanórákat.
- - A végzős tanulókat érintő tanárváltozást elhallgatta, így az osztályfőnök sem a szülőket a szülői értekezleten, sem a diákokat nem tudta tájékoztatni.
- - Egy munkaközösség-vezetőnek szóbeli figyelmeztetést adott a történtek kivizsgálása és a pedagógus szakmai érveinek figyelembevétele nélkül, amiért szóvá tett egy szakmailag átgondolatlan, az érintett felekkel nem egyeztetett önkényes, s azóta megváltoztatott vezetői döntést.
- - Több év után hirtelen illegitimmé nyilvánítja a jól működő szülői munkaközösséget, „egészen véletlenül” az új igazgató programjáról szóló véleményezési eljárás közben.
- - Fontos dokumentumok tűnnek el az iktatásból, szabályzatok, jegyzőkönyvek, melyek már bűncselekmények gyanúját feltételezik.
- - Hogy várható el egy gimnáziumi igazgatótól egyik fő feladataként a szakmai munka ellenőrzése, fejlesztése, ha a saját óráinak jelentős részét sem tartja meg.
A Balatonalmádi Tankerület
- - Órahiányra hivatkozva gimnáziumi szaktanárt általános iskolába helyezett ki, ennek ellenére a 2. félévtől azzal a szakkal is rendelkező tanárt vett fel a gimnáziumba.
- - A 2014/2015-ös tanévre vonatkozóan szaktanároknak jelezte, hogy órahiányosak lesznek (annak ellenére, hogy nincs elfogadott tantárgyfelosztás), azonban személyesen nem volt hajlandó fogadni az ügyben érintett pedagógusokat.
- - A felvett új tanárnak a kötelező minimum 22 tanóra helyett csak 18 órát osztott ki (miközben van, aki 25 tanórában tanít), emellett szabadnapot is biztosít neki.
- - Az egyik jó színvonalú, két tannyelvűséget biztosító szaktárgyból, bár tényleges kiosztható tanóra nincs, folyamatosan keres pedagógust.
- - Ugyanakkor olyan tanárral töltöttek be egy állást, akinek ahhoz nem volt meg a végzettsége, majd hirtelen erre rájőve rapid módon elküldték.
- - Egy tantestületi értekezleten ügyvédi segítséggel tájékoztatás tartotta tankerület – azonban nem a felmerülő kérdésekre kaptak válaszokat a tanárok, hanem a tantestületet érte bírálat, miszerint törvénytelenül működött és működik az iskola.
- - Semmiről nem hajlandó kommunikálnia a munkáltatói jogokat gyakorló tankerületi igazgató a gimnázium tanáraival, csak ügyvéd által.
A tanév során a diákok munkáját nehezítette
a többszöri tanárcsere; az órarend megváltoztatása, az órarendben a tanórák elrendezése, amely sok esetben logikátlan, a diákok számára előnytelen és a korábban alkalmazott és jól bevált elveket nem veszi figyelembe.
2014 áprilisában újra kiírták az igazgatói pályázatot. Az angol nyelvtanári végzettség most megint nem volt kötelező. 1 pályázó van, aki műszaki tanári és menedzseri végzettséggel rendelkezik, akinek szintén semmilyen állami, önkormányzati fenntartású közoktatási gyakorlata sincs, nemhogy két tannyelvű gimnáziumi. Furcsa módon hirtelen „törvénytelen” lett a DÖK és a szülői munkaközösség is.
Ezek után a tantestület és az alkalmazotti közösség is úgy döntött, hogy lemond a véleményezési jogáról az alábbi indokok alapján, amelyet a megbízott intézményvezető nem engedett nyilvánosságra hozni az iskola honlapján. "