VÁRPALOTAI HÍRHATÁR - DLSB - Megszólalt a vészcsengő

VÁRPALOTAI HÍRHATÁR
   
 2024.04.25.
 Csütörtök
Ma Márk napja van.
Holnap Ervin napja lesz.
   EUR árfolyam
   ;/Rate Ft
   CHF árfolyam
   /Rate& Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2014. 06. 10. 23:31     


DLSB - Megszólalt a vészcsengő
Az almádi gimnázium tantestülete precízen összefoglalta az elmúlt két és fél év rombolását, mellyel naponta meg kellett küzdeni a tanároknak, diákoknak. Tények, számok, konkrétumok, amelyek a negyedik igazgatói pályázathoz vezettek.

Ígéretünkhöz híven folytatjuk az almádi gimnázium tantestülete levelének nyilvánosságra hozását. A második részből megismerhetik a háttérben zajló történéseket és összefüggéseket. Pontosan látszik, hogy a kormányzati döntéseknek milyen hatása volt az ott dolgozókra, milyen konfliktusokkal kellett megküzdeniük a pedagógusoknak napról napra. Tették mindezt úgy, hogy a diákok a lehető legkevesebbet vegyenek észre a problémákból. Eljött azonban az a pont, amikor ki kellett mondani mindazt, ami a háttérben zajlott és zajlik jelenleg is. Tények, konkrétumok mindazoknak, akik kíváncsiak a jelenlegi magyar oktatás mélységeire.


"A balatonalmádi Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium 2012. január elsejétől került át az államhoz, amikor a megyei fenntartású intézményeket első körben államosították. Akkor minden intézményvezetőt leváltottak, így a két tannyelvű gimnáziumét is, 2 és fél éves tevékenysége után, s új igazgatói pályázatot írtak ki 2012 márciusára. Két jelölt volt: Kovácsné Fodor Veronika, a leváltott igazgató, aki a véleményezési eljárás során 40%-os támogatottságot kapott  a tantestülettől és az alkalmazottaktól, s egy tanárnő a tantestületből, Kersch Mária, korábbi volt igazgatóhelyettes, aki 70%-t kapott. A pályázatot eredménytelennek nyilvánították, a döntést a kiírók nem merték felvállalni. Fél éven át az akkori igazgatóhelyettes vezette az iskolát.


 2012 júniusára új pályázatot írtak ki. Ekkor sem volt feltétel az angol nyelvtudás. Most 4 pályázat érkezett: az előzőleg is pályázó tanárnő, aki több mint 80%-os támogatással rendelkezett, s egyedül ő bírta a szülői szervezet és a DÖK támogatását.  Egy siófoki tanárnő, aki egyben szülő is volt, egy devecseri, testnevelés szakos tanár, aki pályázati anyagát egy szakmunkásképzőre írta, s arra is lusta volt, hogy az adatokat a gimnáziuméra módosítsa.  A negyediket pedig Gránásiné Bácsi Tünde adta be, aki korábban egy magán szakmunkásképző, a SÉF igazgatóhelyettese volt. Ez utóbbi hármat a tantestület több mint 90% -a nem támogatta, s a szülők és a DÖK sem. Ennek ellenére Gránásinét nevezték ki igazgatónak, akinek szinte semmilyen ismerete, szakmai tapasztalata nem volt a két tannyelvű oktatással, de még a gimnáziumi oktatással kapcsolatban sem.

 

Eddig a pontig az intézmény működésében nem okozott nagyobb problémát a 2012 januárja óta fennálló vezetési bizonytalanság, mert a 24 év alatt kialakult, s jól működő munkaközösségek tették a feladatukat, a szakmai munka a helyi tanterv és a pedagógiai program szerint zökkenőmentesen folyt tovább. Gránásiné viszont kezdte felrúgni a meglévő, bevált és eredményeket hozó, az iskola hírnevét megalapozó gyakorlatot egyrészt szakmai hozzá nem értése miatt, másrészt valószínűleg felsőbb politikai utasításra.  Kezdve azzal, hogy az aktuális és érvényes SZMSZ-től eltérően beleszólt a munkaközösség-vezetők megválasztásába, folytatva úgy, hogy nem kommunikált senkivel semmiről, nem kérte ki a szakmai kérdésekben a munkaközösségek véleményét.  Aztán jött a listázás 2012 decemberében, amit - ma már tudjuk - szintén felsőbb politikai utasításra hajtott végre, de olyan meggondolatlanul, a gyerekeket is belerángatva, hogy országos botrány lett a vége. Elképesztő módon az iskolát büntették meg, nem a törvénytelenséget elkövető vezetőt.

 

Ezek után már valószínűleg önmaga és az időközben megalakult KLIK, a tankerület meg az önkormányzat, mint fenntartók számára is vállalhatatlanná vált személye az igazgatói poszton. De az igazi rombolást csak ezután követte el. Gyakorlatilag semmilyen lényegi, a fenntartótól érkező információt nem osztott meg a tantestülettel. A tantestület, a munkaközösségek által kidolgozott szakmai javaslatokat vagy nem, vagy önkényesen átalakítva továbbította a tankerület felé. Ennek a következő tanévben lettek súlyos következményei.

Dicstelen ténykedése után Pápára távozott a református gimnázium igazgatójának. Az intézmény fellélegzett, azt lehetett hinni, ennél már rosszabb nem jöhet.


Ekkor 1 éven belül kiírták a 3. pályázatot az igazgatói posztra. Erre egy nagyra becsült, nagy tudású, a gimnáziumban angolul biológiát tanító, Phd-vel rendelkező tanár, Várkuti Anna  pályázott. Most már kötelező volt az angol nyelvtanári diploma is. Egyedüli pályázó volt, akit a tantestület 95%-a támogatott, és egyhangúlag az önkormányzat, a szülői szervezet és a diákok is. Mindenki reménykedett, hogy másfél év után véget ér a vezetői válság, ami már kezdte megviselni a tanárok egészségét is, és óhatatlanul kihatott a mindennapi munkára.

 

De!  Valószínűleg itt közbeléptek páran.


1. Marekné Pintér Aranka, KLIK elnök, aki nem képes elfelejteni az almádi gimnáziumbeli tevékenysége miatti dicstelen távozását, s vélt sérelme bosszúra sarkallta.

2. Az első pályáztatáson megbukott igazgatónőnk, aki időközben a füredi tankerület oktatási referense lett.

 3. Nagyobb lokális politikai érdekek, melyeknek egy Almádiban jól működő két tannyelvű gimnázium nem érdekük.

A jelenlegi törvények szerint az iskolákat már kézi vezérléssel a tankerületi igazgatók irányítják. Mivel a balatonalmádi tankerület vezetője nem nagyon látott még iskolát belülről, mert önkormányzati hivatalnok volt, sem a gyerekek, sem a pedagógiai szempontok nem számítanak a döntéseiben, amelyek egy része felülről, kívülről jön, amit esztelenül, szolgai módon, sokszor túllihegve hajt vagy hajtat végre. Ezt példázza a következő eset is.

2013. augusztus 5-én kiírt a tankerület 3 álláspályázatot a közigállás.hu portálra. A furcsa az volt, hogy ezek betöltött állások voltak.  Ebben a legátlátszóbb az volt, hogy augusztus 2-i dátummal át akartak helyezni egy hölgyet, Széplaki Leát egy még meg sem hirdetett  állásra. Az áthelyezési dokumentum aláírását Gránásiné távozása után az iskolát vezető, az első és a második pályázaton indult tanárnő, mint igazgatóhelyettes megtagadta.  Közben mindenki arra várt, hogy Hoffmann Rózsa dönt az igazgatói pályázatról. A tankerület álszent módon még táplálta is a reményeket, hogy milyen jó a pályázat.

Aztán augusztus 21-én ezt a hölgyet betették a tantestületbe angol- matematika tanárnak, annak ellenére, hogy az állás be volt töltve. Legalább már az 5. tantárgyfelosztást készíttették el a tantestülettel. Augusztus 22-én bejelentették, hogy ezt a hölgyet nevezik ki szeptember 1-jével igazgatóhelyettesnek, aki soha nem tanított angolul szaktárgyat, s előtte több évig gyesen volt otthon. Vezetői és szakmai tapasztalata nem volt, de kijelentette, hogy ambíciói vannak. 1 hétig iskolakezdés előtt be sem ment a gimnáziumba, mert állandóan a tankerületben volt eligazításon. Augusztus 30-án, pénteken a nyitó értekezleten pedig egy felolvasott nyilatkozatban meg is fenyegette a tantestületet, hogy ha tovább folyik az iskola körüli médiafelhajtás, a tankerület „keményebb eszközökhöz folyamodik”.

Szeptember 2-án reggel 8 órakor ő tartotta az évnyitót egy olyan gyenge színvonalú beszéddel, amelyet bármely intézményben szégyen lett volna elmondani.

Szeptember 5-én megérkezett a tankerülettől az értesítés az egyedül pályázó és mindenki által támogatott Várkuti Annának egy titkos e-mailban, hogy pályázata eredménytelen lett. Így az SZMSZ szerint Széplaki Lea az igazgatói feladatokat ellátó vezető, amíg újabb pályázatot nem írnak ki. Immár másfél éven belül a negyediket.

Miért van ez? Széplaki Lea eredetileg Füredre a Lóczyba akart menni, de ott kiderítették, hogy alkalmatlan, mert a Pannon Egyetemen Veszprémben szerzett angol nyelvből kiegészítő diplomát kettes eredménnyel. Ezért a Lóczyba nem vették fel. Itt jön a képbe a volt  igazgatónő, Kovácsné Fodor Veronika, aki a füredi tankerületnél van, aki egyből az almádi gimnáziumba irányította, s betették: tanárnak nem volt jó, igazgatónak, vagy helyettesnek jó lesz ide, mint végrehajtó. A lényeg a színvonal rombolása, s az állandó botrány, ami rontja a suli jó hírét.

2013 szeptemberétől Széplaki Lea, mint megbízott intézményvezető próbálja irányítani az iskolát, majd novembertől az SZMSZ-t nem betartva mellérakták Cserépné Nagy Andreát körülhatárolatlan, teljhatalmú jogkörrel, elvileg segítőnek, de valószínűleg ismét felülről meghatározott szándékkal. Így a 2013-14-es tanévben az előző évihez hasonló helyzet alakult ki, s a gimnáziumban a zavartalan pedagógiai és tanulói munkát számtalan tényező nehezítette.

 

A megbízott intézményvezető, Széplaki Lea

  • - Megszüntette az eddig jól működő, a gimnázium pedagógiai programjában szereplő rendszeres bővített vezetői értekezleteket.
  • - Döntéseit a szaktanárok és munkaközösség-vezetők véleményének megkérdezése nélkül hozza, szakmai érveiket figyelmen kívül hagyja.
  • - A tantestület jogszabályoknak megfelelő szakmai döntését az intézmény pedagógiai programjára vonatkozóan érvényes szavazás után nem hagyta jóvá, és a tankerület felé nem továbbította;
  • - A félévi nevelőtestületi értekezletet szabálytalanul folytatta le napirendi pontok és azok megszavazása nélkül, valamint tényleges nevelési és szakmai kérdések megvitatására nem biztosított lehetőséget.
  • - A Diákönkormányzatot törvénytelenségre hivatkozva decemberben feloszlatta, a diákszervezet újraszervezése azóta is folyamatban van. Így a DÖK-öt kizárták az új igazgatói pályázat véleményezési eljárásából.
  • - Az SZMSZ módosításait a diákság nem tudta véleményezni, mert az előbbi ok miatt nem volt képviselete, így valószínűleg törvénytelen az SZMSZ is.
  • - A felmerülő szakmai kérdések szóbeli megválaszolása elől elzárkózik, az írásban megfogalmazott beadványokra hiányos, nehezen értelmezhető válaszokat ad.
  • - A mindennapi oktatási-nevelési folyamathoz szükséges tájékoztatást hiányosan, késve vagy egyáltalán nem ad.
  • - Tényleges értekezlet összehívása helyett tanórák közti szünetekben tart tájékoztatást, ezzel sokszor jelentősen megrövidítve a tanórákat.
  • - A végzős tanulókat érintő tanárváltozást elhallgatta, így az osztályfőnök sem a szülőket a szülői értekezleten, sem a diákokat nem tudta tájékoztatni.
  • - Egy munkaközösség-vezetőnek szóbeli figyelmeztetést adott a történtek kivizsgálása és a pedagógus szakmai érveinek figyelembevétele nélkül, amiért szóvá tett egy szakmailag átgondolatlan, az érintett felekkel nem egyeztetett önkényes, s azóta megváltoztatott vezetői döntést.
  • - Több év után hirtelen illegitimmé nyilvánítja a jól működő szülői munkaközösséget, „egészen véletlenül” az új igazgató programjáról szóló véleményezési eljárás közben.
  • - Fontos dokumentumok tűnnek el az iktatásból, szabályzatok, jegyzőkönyvek, melyek már  bűncselekmények gyanúját feltételezik. 
  • - Hogy várható el egy gimnáziumi igazgatótól egyik fő feladataként a szakmai munka ellenőrzése, fejlesztése, ha a saját óráinak jelentős részét sem tartja meg.

 

A Balatonalmádi Tankerület


  • - Órahiányra hivatkozva gimnáziumi szaktanárt általános iskolába helyezett ki, ennek ellenére a 2. félévtől azzal a szakkal is rendelkező tanárt vett fel a gimnáziumba.
  • - A 2014/2015-ös tanévre vonatkozóan szaktanároknak jelezte, hogy órahiányosak lesznek (annak ellenére, hogy nincs elfogadott tantárgyfelosztás), azonban személyesen nem volt hajlandó fogadni az ügyben érintett pedagógusokat.
  • - A felvett új tanárnak a kötelező minimum 22 tanóra helyett csak 18 órát osztott ki (miközben van, aki 25 tanórában tanít), emellett szabadnapot is biztosít neki.
  • - Az egyik jó színvonalú, két tannyelvűséget biztosító szaktárgyból, bár tényleges kiosztható tanóra nincs, folyamatosan keres pedagógust.
  • - Ugyanakkor olyan tanárral töltöttek be egy állást, akinek ahhoz nem volt meg a végzettsége, majd hirtelen erre rájőve rapid módon elküldték.
  • - Egy tantestületi értekezleten ügyvédi segítséggel tájékoztatás tartotta tankerület – azonban nem a felmerülő kérdésekre kaptak válaszokat a tanárok, hanem a tantestületet érte bírálat, miszerint törvénytelenül működött és működik az iskola.
  • - Semmiről nem hajlandó kommunikálnia a munkáltatói jogokat gyakorló tankerületi igazgató a gimnázium tanáraival, csak ügyvéd által.

 

A tanév során a diákok munkáját nehezítette

 

a többszöri tanárcsere; az órarend megváltoztatása, az órarendben a tanórák elrendezése, amely sok esetben logikátlan, a diákok számára előnytelen és a korábban alkalmazott és jól bevált elveket nem veszi figyelembe.

2014 áprilisában újra kiírták az igazgatói pályázatot. Az angol nyelvtanári végzettség most megint nem volt kötelező. 1 pályázó van, aki műszaki tanári és menedzseri végzettséggel rendelkezik, akinek szintén semmilyen állami, önkormányzati fenntartású közoktatási gyakorlata sincs, nemhogy két tannyelvű gimnáziumi. Furcsa módon hirtelen „törvénytelen” lett a DÖK és a szülői munkaközösség is.

Ezek után a tantestület és az alkalmazotti közösség is úgy döntött, hogy lemond a véleményezési jogáról az alábbi indokok alapján, amelyet a megbízott intézményvezető nem engedett nyilvánosságra hozni az iskola honlapján. "

 

Miért fordult a tantestület a nyilvánossághoz? Azért, mert a szakmai véleményüket, állásfoglalásaikat, figyelmeztetéseiket az oktatási tárca sorra figyelmen kívül hagyta. A szülők tiltakozására ugyancsak fittyet hánytak a kormányzati és önkorányzati "illetékes elvtársak". Végig jártak minden hivatalos utat, hiába. Az oktatásért felelős vezetők úgy tesznek, mintha minden rendben volna. 

 

Pedig nincs rendben az oktatás és nemcsak az almádi gimnáziumban nincs rendben. 

 

Van azonban még olyan tantestület, amely a szolgai meghunyászkodás helyett emelt fővel vállalja a szakmaiságot, a pedagógia munkát. 

 

Kiváncsan várom, kinek van mersze még kimondani, hogy a király meztelen.

 

Ki fog kiállni az oktatás ügyéért, hogy a felnövő nemzedék ne feudális mélységbe sűllyedjen vissza Magyaroszágon?

 

Esetleg meg kell várni, míg a  pályázó új igazgató - gyakorlata lévén már benne - félévkor szélnek eresztheti az iskolát? 

 

 

 

Mezriczky Beáta


További hírek

  Nehogy tragikus hős legyen
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  Állami revizorok ellenőrzik titokban a betegeket a kórházakban
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  A bántalmazott nép és a kritikát nem tűrő remény
2024. 04. 21. 10:22 hirhatar.hu
  Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Havas Henrik építené Gattyán György médiabirodalmát
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Vitézy Dávid szerint öt éven belül megépülhet a vidámpark Budapesten
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Magyar Péter, a hiányzó hős
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  Bodrogi Gyula 90 éves lett
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  A világ legnagyobb IT vállalata tarol a használt laptopok piacán is
2024. 04. 12. 14:15 hirhatar.hu
  Voltak turistaházaink a Budai-hegyekben is
2024. 04. 09. 19:50 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport