VÁRPALOTAI HÍRHATÁR - Szakaszgyőzelem

VÁRPALOTAI HÍRHATÁR
   
 2024.04.20.
 Szombat
Ma Konrád, Tivadar napja van.
Holnap Konrád napja lesz.
   EUR árfolyam
   ;/Rate Ft
   CHF árfolyam
   ;/Rate Ft
   
   
   
   
   
   

 

MINDEN HÍR | AKTUÁLIS | SZÍNES | VÉLEMÉNY | RENDŐRSÉGI HÍREK | SPORT | KULTÚRA | TÖBB HÍRHATÁR | HELYBEN VAGYUNK!

    
2015. 08. 28. 21:42     


Szakaszgyőzelem
Hivatalosan is átadták a 8-as főút Hajmáskér-Pétfürdő közötti szakaszát. Lehet, hogy Hajmáskér és Öskü elpártolt a veszprémi körzetből? És Dombóvár is ideköltözött? Szegény újságíró csak kapkodja a fejét, bizony jól jön a diktafon. Csak a pontosság kedvéért.

A 8-as főút ösküi elágazásában pénteken hivatalosan is átadták a 8-as számú főút megújult Hajmáskér és Pétfürdő közötti szakaszát.  A 6,5 km-es szakasz közel 8 milliárdos beruházása  85%-ban uniós és 15%-ban hazai forrásból valósult meg – írták a hivatalos meghívóban. De az egész átadási ünnepségen egyetlen szóval nem hangzott el, hogy az Európai Unió 85%-ban támogatná az építkezést.




Arról sem esett szó, hogy idén júliusban az Európai Bizottság hivatalosan is felfüggesztette az útépítések magyarországi finanszírozását a szabálytalan versenykiírás miatt, és már tavaly augusztusban 60-90 milliárd visszafizetésére kötelezte volna Magyarországot. A vita másfél éve tart, azóta a bizottság felfüggesztette az útépítésről szóló számlák kiegyenlítését Magyarország felé. Akkor vajon milyen pénzből fizették ki az építő céget? És miből fogják fizetni a várpalotai elkerülő utat? Tavaly decemberben egy lakossági fórumon Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója azt mondta, hogy a magyar állam fizeti meg. Vagyis mi. A várpalotai elkerülő út első, 6 km-es  szakasza Áfa nélkül 22 milliárd lesz, a második szakaszra még csak szeptemberben írják ki a pályázatot. A most elkészült Hajmáskér-Pétfürdő szakasz 1,23 milliárd forintba került kilométerenként, de a palotai 3,6 milliárdos kilométerenkénti árral készül. És hol van még az összekötő utolsó rész?


A megnyitón államtitkárok, országgyűlési képviselő, polgármesterek, tisztségviselők vettek rész. Csak éppen Hajmáskér és Öskü országgyűlési képviselőjét, Kész Zoltánt nem hívták meg. Ja, hogy az ő győzelme döntötte meg a Fidesz 2/3-át?

 

Az átadási ceremóniát végignézve, végighallgatva  Virág elvtárs kora és mondatai jutottak eszembe:

„Saját szemével?! Ezeken lovagol maga? Amit a vaksi szemével lát? A süket fülével hall? A tompa agyával gondol? Azt hiszi, fölér ez a mi nagy céljaink igazságához?!”

Éppen ezért igyekeztem minél többet szóról szóra leírni a beszédekből.

 

Elsőként Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára állt a színpadra. Nem tévedés, a 8-as főút ösküi elágazásánál külön színpadra állt fel a műsorvezető és a többi felszólaló.

Tasó László: „Mélyen tisztelt képviselő úr, államtitkár úr, igazgatóúr, alelnökasszony, polgármester asszony, polgármester urak, tisztelt jelenlévő tisztségviselők és kedves érdeklődők! A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nevében köszöntöm önöket, örömmel jöttem el az átadási ünnepségre, egyébként is nagyon szeretem énekelni a magyar himnuszt, főleg átadási ünnepségekkor. És egyébként is ezen a térségen mindig jó áthaladni. Erő sugárzik belőle, benne van a lehetőség mindig ebben a tájban, hogy alkosson, gyarapítson és erősítsen bennünket. Jó erre járni, mert mindig jó egy kiegyensúlyozott vidéken közlekedni, amely minden szempontból kiegyensúlyozott. A gazdaság fejlődése érdekében tett munkája során itt talán ugyan ki lehet emeli néhány nagyszerű települést, de mindenkire mondhatjuk, odateszi magát, szorgalmas, dolgozik, s abban érdekelt , hogy akik ide születtek azok itt éljenek továbB, itt boldoguljanak és még többen legyenek akik ezt a térséget választják lakhelyükül vagy ide telepítik vállalkozásaikat. Azok a beruházások, amelyek Magyarországon átadásra kerülnek illetve folyamatban vannak, azok mind azt segítik és azt fejlesztik, hogy a fejlődőképességet megtartva növekedjen a versenyképességünk , a gazdaság erősödjön, és természetszerűen boldogabban és jobban éljünk. Semmilyen más célja nincs ennek a beruházásnak, mintsem az, hogy jobban éljünk és természetszerűen biztonságban, nyugodt körülmények között , a jövő tervezhető legyen, és mindenki, minden fiatal számára választható. Ez a beruházás, aminek átadási ünnepségén  vagyunk ez  egy közel 8 milliárd forintos része annak a nagy csomagnak, amely egészen Székesfehérvár, Várpalota, Veszprém térségét hozza helyzetbe.

Az államtitkár aztán beszélt még a várható fejlesztésekről, természetesen a Várpalota elkerülő út mindkét szakaszáról is. Mint mondta:

„Balesetveszélyes csomópontokat számolunk föl, veszélyes helyzeteket teszünk a múlt világába azzal, hogy komoly fejlesztéseket hajtunk végre.… nagyon bízunk abban, hogy az uniós források és a hazai költségvetés benne a magyar emberek ereje segíteni fog abban, hogy valamennyi kitűzött célunkat megvalósítsuk. Nem lesz könnyű, mert le kell bontani néhány dogmatikus berögződést, amely nem enged bennünket gyorsan haladni. Ezért volt szükség egy gyorsító csomagra,  amely az eljárásokat rövidíti, segít bennünket, hogy sokkal gyorsabban elkészüljenek a beruházások, sokkal gyorsabban végrehajtsuk. Hozzányúlunk a szabványokhoz is, amelyek még a 70-es 80-as évek világát hagyták meg, és nem engedték az új technológiák betüremkedését. Sok esetben túlzó tervezői és szakipari elképzeléseket tettek aktívvá. Le kell bontani tehát a jogszabályi körülményeket, le kell bontani a műszaki ágazati világban levő dogmatikus rendszereket és meg kell nyerni mindenkit abban a munkában, ami közös munka, közös tevékenység.”

 Még ebben az évben legalább 60 km-nyi gyorsforgalmi utat adnak át, 110 km-t sikerült az elmúlt időszakban átadni, és 515 km-nyi fog megépülni 2020-ig.

„Úgy néz ki, hogy valamennyi elképzelésünk elindulhat, és ősszel az új szabványok, az új mérnöki eljárások és az az új szervezet is, amely azt mutatja, hogy Magyarországon világossá vált, lépni kell abban ,hogy az útjaink tovább tartsanak, jobb állapotúak legyenek és kevesebbe kerüljenek. Ez egy teljesen világos elvárás minden adófizető polgártól, legyen az európai uniós tagállamban levő vagy éppen magyarországi állampolgár.(Bátorkodom közbevetni, hogy tudtommal 2004 óta mi is uniós tagok vagyok. Vagy változott a helyzet?  Fokozódik?) Az adózott forintokhoz veríték tapad, amit nem adóznak, azt meg nem látjuk, az nem érdekel annyira bennünket, a lényeg, hogy minden forintra odafigyelnek az emberek és nagyon helyesen teszik. Ezért nekünk nem lehet más dolgunk, mint körültekintően bánni ezzel a lehetőséggel, és úgy a közvagyont építeni, hogy közben az értelmes és a fajlagos költség csökkentésére irányuló lépéseket megtesszük.”

 Majd tisztelettel megköszönte mindenkinek, akinek volt lehetősége  segíteni a beruházás megvalósítását.

„Kiemelném képviselő úr kemény munkáját és állandóan bennünket nyaggató magatartását.., azt hiszem közösen mondhatjuk, hogy Magyarországért tesszük így, amikor bármilyen célt megfogalmazunk.”

 A minisztérium nevében is megköszönte mindenkinek a munkáját sok sikert kívánt a térségnek:

„Magyarország jó úton halad, mondhatjuk a legutóbbi időszak szlogenjét: A magyar reformok működnek,  de valóban működnek. Kevesebbért, gyorsabban, jobb utak fognak épülni Magyarországon. Ebben vagyunk érdekeltek.

Ezt követően Kontrát Károly, aki valójában nem a térség országgyűlési képviselője kapott szót. Szerinte ez, a mai átadás nagyon fontos pillanat a 8-as főút megújításának. (Tényleg, átadási ünnepség nélkül használhatatlan az út)

„Egy szakaszgyőzelemnek  – hogy sportnyelven fejezzem ki magam – vagyunk a részesei , és a Várpalotát elkerülő két ütemű építkezéssel kapcsolatban is a kötelezettség teljesítésének is jók az esélyei, (mint a kétütemű trabantnak) meg fognak valósulni ezek a szakaszok…  Ez hozzájárul ahhoz, hogy a munkahely teremtése vonatkozásában is nagyon vonzó lesz ez a terület, még vonzóbb lesz, illetve egyre többen jönnek ide lakni, mert hiszen ez egy nagyon fontos erős, izmos térsége az országnak ,amely állandó lendületben van és amelyik jó eredményeket hoz.”

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója a fő paramétereket ismertette, de előtte a célokról beszélt:

A Székesfehérvár Veszprém közötti út felújítása során  fő céljuk, hogy:

„ 28.8 km-en átépítsük ezt a szakaszt, hogy biztonságosabbá, gyorsabbá, és hogyha jobbra tekintünk, azt is láthatjuk, hogy csendesebbé és könnyebben elfogadhatóvá tegyük ezt az útszakaszt. ( A hallgatóságnak persze ez balra esett, de lehet, hogy ő csak jobbra tud tekinteni.) 

Hajmáskér-Pétfürdő 8-as út átadás

A biztonság és a gyorsaság tekintetében az a célunk, hogy Székesfehérvár és Herend között mindenhol kétszer két sáv legyen 110 km/órás tervezési sebességgel illetve fizikai elválasztó sávval,  és a veszélyes kereszteződések átépítésével  külön szintű csomópontok átépítésével szeretnénk ezt elérni.  Hajmáskér és Sóly között már megépült az a külön szintű átjáró, amely ugye   a környékbeliek kérésére  már évek óta egy nagyon veszélyes csomópont volt. (A környékbeliek kérésére volt veszélyes? Biztosan nagyon vakmerő emberek laknak ott) Ott már ezt a feladatot végrehajtottuk. …

Öskünél ugyancsak egy balesetveszélyes csomópontot sikerült kiváltani, valamint meghosszabbítottunk egy gyalogos aluljárót és 25 méterrel hosszabbá tettük illetve a Hajmáskér Dombóvár közötti vasútvonal kereszteződést is kiszélesítette a vállalkozó, ( Dombóvár? Tolnából ideköltözött a város? Vagy 110 km-t szélesített?)  illetve 1,2 km hosszan zajvédő falat is építettünk.

Hajmáskér-Dombóvár

A további fejlesztések: Székesfehérvár nyugati elkerülő szakasza 3-as üteme, egy 7 km-es szakasz, 2016 nyarára lesz kész, a várpalotai nagyon fontos 5,9 km-es új nyomvonalas rész 2017 végére kell, hogy elkészüljön.  Ezzel 20 perccel rövidül a menetidő a két megyeszékhely között. A Márkó-Herend közötti  5,3 km-es szakaszt 2015 szeptemberében adják át.

 

Ő is megköszönte mindenkinek, akik ebben a projektben dolgoztak, csak éppen az autósoknak, akik a kellemetlenségeket elviselték, megélték-túlélték, felejtettek el mindannyian köszönetet mondani.

 

A végén Lőrinci Lajos, a Közgép Zrt útépítési  igazgatója beszélt. Elmondta, hogy 22 hónap alatt fejezték be a munkákat. Szoros, feszes, jól szervezett munkával sikerült elérni, hogy elkészüljenek.  Útépítés közben nemcsak a sziklák okoztak gondot, hanem az is, hogy töltésstabilizálást is kellett alkalmazni. Ez a terület a bakonyi karsztvidéknek egy nagyon érzékeny vízbázisú területe,  3 új megfigyelő kutat is létesítettek.

 

A beszédek végén természetesen átvágták az ösküi felhajtónál a nemzeti színű szalagot és mindenki vihetett haza belőle egy darabot. 

Hajmáskér-Pétfürdő 8-as átadás

 

 

 

Mezriczky Beáta


További hírek

  Balog Zoltánt saját hittársai jelentették fel a zsinati bíróságon
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Havas Henrik építené Gattyán György médiabirodalmát
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Vitézy Dávid szerint öt éven belül megépülhet a vidámpark Budapesten
2024. 04. 18. 17:49 hirhatar.hu
  Magyar Péter, a hiányzó hős
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  Bodrogi Gyula 90 éves lett
2024. 04. 13. 08:33 hirhatar.hu
  A világ legnagyobb IT vállalata tarol a használt laptopok piacán is
2024. 04. 12. 14:15 hirhatar.hu
  Voltak turistaházaink a Budai-hegyekben is
2024. 04. 09. 19:50 hirhatar.hu
  Romos, penészes cserelakást ajánlott a MÁV a mini-Dubaj helyett
2024. 04. 04. 17:38 hirhatar.hu
  Karsai Dániel befejezi ügyvédi tevékenységét és kilép a Budapesti Ügyvédi Kamarából
2024. 04. 04. 17:38 hirhatar.hu
  A Kúrián is győzött, mégsem jut hozzá a kétmilliárdhoz
2024. 04. 04. 17:38 hirhatar.hu





IMPRESSZUM | MÉDIAAJÁNLAT | SZABÁLYZAT | HÍRLEVÉL

(c)2o15 Hírhatár Lapcsoport