|
|
|
Tweet |
|
|
|
Ahogy már korábban a Várpalotai Hírhatár beszámolt róla, tavaly szeptember végén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megkeresünkre azt a választ adta, hogy a közbeszerzési eljárást hamarosan kiírják a 8-as főút várpalotai elkerülő szakaszára. Az a hamarosan, három hónap elteltével valósult meg. Mintegy karácsonyi ajándékként a fa alá tehettük volna. A NIF akkori tájékoztatása szerint 2016-ban készülhet el az elkerülő út. Ezzel szemben a karácsony előtti sajtótájékoztatón Kontrát Károly azt mondta, hogy már 2015 végén le is zárulhat a kivitelezés. Nézzük, mit tartalmaz a kiírás: 8. sz. főút Várpalota elkerülő 23+900 – 29+700 km szelvények közötti szakasz kiviteli terveinek elkészítése, valamint út-, híd- és kapcsolódó létesítményeinek kivitelezési feladatai elvégzésére. 2013. 12. 24-én tették közzé, az ajánlattételi jelentkezési határidő és egyben az eredményhirdetés tervezett időpontja egyaránt 2014. 02. 06. Ezek szerint még egyetlen napot sem rágódnak a pályázaton (pályázatokon?), hanem azonnal döntenek.
Összességében nem egészen 6 kilométer hosszúságú I. rendű főutat kell építeni, ahol 2X2 sávban 110 km/h sebességgel lehet haladni. Ezen kívül a nádasdladányi összekötőút korrekcióját, az ősi bekötőút külterületi és belterületi korrekcióját, egy körforgalmú csomópontot a Péti útnál, 2 db szervizútat, 392 méter zajárnyékoló falat, 1 db külön szintű csomópontot, 2 vasúti hídat, 2 db külön szintű átvezetést a 8-as sz. főút felett, 1 db támfalat az ősi bekötő útnál, vasúti terelővágányt és számos háttérmunkát, víz, gáz elektromos közművek kiváltását kell megoldani a nyertes pályázónak.
Mindez ÁFA nélkül 21 milliárd 900 millió Ft.
A nyertes ajánlattevő a munkái során előleg kifizetését is kérheti legfeljebb a szerződés elszámolható összege 30%-ának megfelelő mértékben.
A finanszírozás forrása: Európai Unió által biztosított és hazai forrás. A 2015 december 31-éig felmerülő költségeket a 2007-2013-as uniós programozási ciklus, a 2016 január 1-je után felmerülő költségeket a 2014-2020-as európai uniós programozási időszak közlekedésfejlesztési pénzügyi forrásai vagy hazai költségvetés biztosítja.
A NIF ajánlati biztosítékot is kér, mégpedig 25 millió forintot. A pályázó ezt közvetlenül átutalhatja a bankszámlájára vagy 25 milliós bankgaranciát ad vagy biztosítási szerződés alapján kiállított készfizető kezességvállalást tartalmazó kötelezvénnyel tudhatja le. Természetesen részletesen előírták a szükséges eszközök meglétét és a megfelelő szakemberek alkalmazását.
Leegyszerűsítve a számolást az adatok szerint egy kilométer út 3,6 milliárd forintba kerül. Tudom, vasúti felüljáró, bekötö utak stb., de kilométerenként több mint 3 és fél milliárdot kell kifizetni. Biztos, hogy csak ennyire drágán és ennyire bonyolultan lehet megoldani a Várpalotát elkerülő utat?
Mostanában persze ez már csak így megy. Az Abony és Fegyvernek között 2016-ig megépülő közel 29 km-es autópálya-szakaszának megépítése 110 milliárd forintba kerül majd. Ennek az építési átlagára 3,8 milliárd forint lesz. Egy picivel több csak, mint Palotán várható. Eddig ez volt a csúcs, de itt azt hiszem túl teszünk rajta. Mert: az elkerülő út nem sztárda lesz, hanem főút, nincs tájvédelmi körzet, nem kell 930 méter hidat építeni a Tisza vagy a Zagyva felett, nincs ártér, mégis 3 és fél milliárdba kerül egy km. ÁFA nélkül. 2007-ben az M7-es autópálya Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszán a Köröshegyi-völgyhíd kilométerenként 2,88 milliárd forintért épült, amit az akkor ellenzékben levő Fidesz „világraszóló botrányként” emlegetett.
Arról, hogy mit jelent Várpalotának az elkerülő út, a Várpalotai Hírhatár októberben heti kérdést tett fel olvasóinak: Jó-e Várpalotának az elkerülő út? címmel. Olvasóink 26 %-a szerint minden szempontból jó, 3% úgy gondolta, hogy a levegő jobb lesz, de a gazdaság visszaesik, 7% azt válaszolta, hogy nem változik semmi, kevesebb lesz az átmenő forgalom. A válaszolók 24 %-a arra a válaszlehetőségre szavazott, hogy kutya sem jön a városba, meg véletlenül sem és 39%-nak az volt a véleménye, hogy nem épül meg, mert ezt a pénzt is lenyúlják.
Azt hiszem, sokat beszélünk még erről a témáról és az európai uniós pénzek „felhasználásáról”.
Emlékeztetőül a térkép, ahogy a 6 kilométer kikerüli a várost: Nagyobban a galériában látható |
|
|
|